Zamek
Rycerze - bohaterowie mocy
Atak2 | Obrona2 | Moc1 | Wiedza1 |
Prawdopodobieństwo zyskania cechy przy awansie na kolejny poziom:
Atak | Obrona | Moc | Wiedza | |
poziomy 1-9 | 35% | 45% | 10% | 10% |
poziomy 10+ | 30% | 30% | 20% | 20% |
Orrinrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaOrrin zbierał pierwsze szlify oficerskie pod okiem jednego z najwybitniejszych specjalistów od oblężeń w służbie Erathii. Teraz łucznicy pod jego rozkazami szybko uczą się strzelać do celów ukrytych za przeszkodami. - armia
| Specjalność Zwiększa o 5% umiejętność "Łucznictwo" dla każdego osiągniętego poziomu doświadczenia powyżej pierwszego. Premia ze specjalności jest najpierw mnożona przez wartość z umiejętności, a nie dodawana bezpośrednio. Efektywnie więc premia wynosi: + 0,5% na poziom przy podstawowym Łucznictwie + 1,25% na poziom przy zaawansowanym Łucznictwie + 2,5% na poziom przy mistrzowskim Łucznictwie | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyŁucznictwo poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Uniwersalny specjalista dla wszystkich jednostek strzelających - również z innych frakcji. Prawdopodobnie najbardziej przydatny wśród Rycerzy. Jego specjalizacja dzięki wysokiej premii samego Łucznictwa jest bardzo pomocna.
Valeskarasa: człowiek płeć: kobieta biografiaValeska zdobyła sławę jako elitarny strzelec wyborowy, kiedy służyła w erathiańskiej armii. Obecnie nie tylko dowodzi własnymi siłami, ale trenuje także swą gwardię kuszników. - armia
| Specjalność Specjalność "Łucznicy" zwiększa już od 1 poziomu szybkość tych jednostek o 1, a także ich współczynnik ataku i obrony w zależności od poziomu bohatera: Łucznicy i Kusznicy: poz. 2-7: Atak i Obrona +1 poz. 8-13: Atak +2 i Obrona +1 poz. 14-21: Atak +3 i Obrona +2 poz. 22-27: Atak +4 i Obrona +2 poz. 28-33: Atak +5 i Obrona +3 | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyŁucznictwo poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Valeska to jakaś jedna trzecia Orrina. W zasadzie mniej, jeśli liczyć ogólną słabość łuczników i kuszników. Acz ma tę zaletę, że zaczyna grę z całkiem sporą armią łuczników, którzy mogą być bardzo użyteczni do zdobywania pierwszych kopalń lub nadziewania krasnoludów.
Edricrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaPradziadek Edrica był pierwszym człowiekiem w Erathii, który udomowił i wytresował dzikiego gryfa. Teraz rodzina Edrica posiada największą w Erathii hodowlę gryfów na użytek królewskiej armii. - armia
| Specjalność Specjalność "Gryfy" zwiększa już od 1 poziomu szybkość tych jednostek o 1, a także ich współczynnik ataku i obrony w zależności od poziomu bohatera: Gryfy: poz. 3-8: Atak i Obrona +1 poz. 9-17: Atak i Obrona +2 poz. 18-23: Atak i Obrona +3 poz. 24-32: Atak i Obrona +4 poz. 33-38: Atak i Obrona +5 Gryfy królewskie: poz. 3-8: Atak i Obrona +1 poz. 9-14: Atak i Obrona +2 poz. 15-20: Atak i Obrona +3 poz. 21-26: Atak i Obrona +4 poz. 27-35: Atak i Obrona +5 | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyPłatnerstwo poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Gryfów Erathia będzie miała zawsze sporo, więc ich specjalista może się przydać. Podobnie jak znajomość Płatnerstwa, z którą zaczyna.
Sylviarasa: człowiek płeć: kobieta biografiaSylvia spędziła kilka lat, żyjąc jako regnański pirat, nim zdała sobie sprawę z tego, iż życie to nie jest dla niej. Postanowiła zacząć wszystko od nowa, zaciągając się do erathiańskiej armii i zwalczając najazdy tych samych piratów, pod banderą których niegdyś żeglowała. - armia
| Specjalność Specjalność "Nawigacja" zwiększa o 2% punkty ruchu bohatera na wodzie na każdy osiągnięty poziomu doświadczenia (zaczynając od pierwszego). Premia ze specjalności jest dodawana bezpośrednio do punktów ruchu bohatera na wodzie, a nie jak w przypadku innych umiejętności mnożona najpierw przez wartość umiejętności. | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyNawigacja poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Jeśli jakimś cudem natrafiłeś na mapę wodną, to specjalność Sylvii może dać sporo dodatkowego ruchu. Ale dość hipotetyzowania. W praktyce jest bezużyteczna.
Lord Haartrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaMówi się, że wyjazd lorda Haarta z Enroth był spowodowany więzami z nekromanckim kultem, ale jego służba koronie Erathii przebiega dotychczas bez skazy, jak wtedy gdy służył dla Rolanda Żelaznej Pięści, w okresie poprzedzającym wojny o sukcesję. - armia
| Specjalność Specjalizacja zwiększa o 5% umiejętność "Finanse" dla każdego osiągniętego poziomu doświadczenia (łącznie z 1 poziomem). Efektywnie więc premia wynosi: 6 szt. złota na poziom przy podstawowych Finansach 13 szt. złota na poziom przy zaawansowanych Finansach 25 szt. złota na poziom przy mistrzowskich Finansach | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyFinanse poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Przy mistrzostwie w Finansach jego specjalizacja daje 25 sztuk złota dziennie na poziom. Dopiero na 15 poziomie zaczyna zarabiać tyle, ile specjaliści dający 350 sztuk złota od samego początku. Po zsumowaniu, przeliczeniu i scałkowaniu tego całego złota wynik jest oczywisty - 83zuży73czny.
Sorsharasa: człowiek płeć: kobieta biografiaIdąc w ślad królowej Katarzyny, Sorsha dołączyła do szeregów erathiańskiej armii, szybko zyskując rozgłos jako mistrzyni szermierstwa. Dowództwo nad pierwszym oddziałem przyznano jej krótko po tym, jak Kreeganie przybyli do Erathii. - armia
| Specjalność Specjalność "Zbrojni" zwiększa już od 1 poziomu szybkość tych jednostek o 1, a także ich współczynnik ataku i obrony w zależności od poziomu bohatera: Zbrojni: poz. 4-7: Atak i Obrona +1 poz. 8-11: Atak +1 i Obrona +2 poz. 12-15: Atak i Obrona +2 poz. 16-19: Atak +2 i Obrona +3 poz. 20-23: Atak i Obrona +3 Krzyżowcy: poz. 4-7: Atak i Obrona +1 poz. 8-15: Atak i Obrona +2 poz. 16-23: Atak i Obrona +3 poz. 24-27: Atak i Obrona +4 poz. 28-35: Atak i Obrona +5 | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyAtak poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Sorsha to najbardziej typowy Rycerz. Polega na wzmacnianiu mieczy jednostek machających mieczami. Co w połączeniu z podwójnym atakiem ich ulepszonych wersji oraz z umiejętnością Ataku, z którą zaczyna, może być skuteczne. Acz nie jakoś rewelacyjnie.
Christianrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaChristian był zawsze bardziej pionierem niż rycerzem. Zanim zdecydował się na wojskową służbę w Erathii, zdążył przemierzyć wszystkie zakątki Enroth. Pomimo że jest wędrowcem o duszy marzyciela, jego geniusz strategiczny sieje postrach na polach bitew całego świata. - armia
| Specjalność Specjalność "Balista" zwiększa współczynnik ataku i obrony tej machiny wojennej w zależności od poziomu bohatera: poz. 5-14: Atak i Obrona +1 poz. 15-24: Atak i Obrona +2 poz. 25-29: Atak i Obrona +3 poz. 30-45: Atak i Obrona +4 | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyArtyleria poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina Balista |
Christian jest jednym z nielicznych bohaterów, którzy potrafią zrobić użytek z balisty. Nie tylko dzięki swej specjalności oraz zaczynaniu gry z Artylerią, ale również dzięki temu, że jest rycerzem, więc na wyższych poziomach powinien mieć sporo punktów ataku, które decydują o obrażeniach zadawanych przez tę machinę.
Tyrisrasa: człowiek płeć: kobieta biografiaTyris błyskawicznie wspinała się po szczeblach erathiańskiej kawalerii nie tylko z powodu wyjątkowych umiejętności jeździeckich, ale również dzięki przyrodzonemu zmysłowi taktycznemu. Nigdy też nie została zrzucona z konia w trakcie turnieju rycerskiego. - armia
| Specjalność Specjalność "Kawalerzyści" zwiększa już od 1 poziomu szybkość tych jednostek o 1, a także ich współczynnik ataku i obrony w zależności od poziomu bohatera: Kawalerzyści: poz. 6-11: Atak i Obrona +1 poz. 12-17: Atak i Obrona +2 poz. 18-29: Atak i Obrona +3 poz. 30-35: Atak i Obrona +4 poz. 36-41: Atak i Obrona +5 Championi: poz. 6-11: Atak i Obrona +1 poz. 12-17: Atak i Obrona +2 poz. 18-23: Atak i Obrona +3 poz. 24-35: Atak i Obrona +4 poz. 36-41: Atak i Obrona +5 | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyTaktyka poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Tyris raczej rzadko kiedy zrobi znaczący użytek ze swej specjalności. A nawet wtedy będzie raczej słabo zauważalna. Zaczynanie z Taktyką to w zasadzie jej jedyna zaleta.
Klerycy - bohaterowie magii
Atak1 | Obrona0 | Moc2 | Wiedza2 |
Prawdopodobieństwo zyskania cechy przy awansie na kolejny poziom:
Atak | Obrona | Moc | Wiedza | |
poziomy 1-9 | 20% | 15% | 30% | 35% |
poziomy 10+ | 20% | 20% | 30% | 30% |
Rionrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaRion służył jako felczer w erathiańskiej armii, ale potwierdził swoje zdolności przywódcze, kiedy jego kapitan zginął w walce z hordami Kreegan, a on sam był w stanie wymanewrować przeciwnika, dając wystarczająco dużo czasu na przybycie posiłków. - armia
| Specjalność Specjalność "Pierwsza pomoc" zwiększa maksymalną ilość HP jaką może zregenerować oddziałom namiot medyka: +2,5 HP na poziom przy podstawowej pierwszej pomocy +3,75 HP na poziom przy zaawansowanej pierwszej pomocy +5 HP przy mistrzowskiej pierwszej pomocy | Umiejętności Mądrość poz. podstawowyPierwsza pomoc poz. podstawowy | Zaklęcie Kamienna skóra | Machina Namiot medyka |
Specjalizacja Riona na 11 poziomie da dodatkowe 50 punktów życia! Toż to równowartość aż 5 pikinierów! ... Tak, macie rację, jest bezużyteczny.
Adelarasa: człowiek płeć: kobieta biografiaPierwotnie Adela wystrzegała się raczej walki. Jeśli nie mogła przekonać dowódcy do uniknięcia potyczki, udzielała błogosławieństwa żołnierzom, którzy szli do walki. Objęła dowództwo nad garnizonem Whitestone. - armia
| Specjalność Rzuca zaklęcie "Błogosławieństwo" ze zwiększoną efektywnością. Dodatkowa premia wynosi 3% maksymalnych obrażeń oddziału na każdy poziom bohatera, ale jest dzielona przez poziom jednostki (czyli jednostki 1 poziomu dostaną pełną premię, 2 poziomu - 1/2 premii, 3 poziomu - 1/3 premii i tak dalej). | Umiejętności Mądrość poz. podstawowyDyplomacja poz. podstawowy | Zaklęcie Błogosławieństwo | Machina (brak) |
Jej specjalność może znacząco zwiększyć skuteczność armii, ale tylko pod jednym warunkiem - zdobycia Magii Wody na poziomie mistrzowskim. Bez tego można ją utopić.
Cuthbertrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaJako młody człowiek Cuthbert parał się czarną magią, doprowadzając do tragicznej śmierci żony. Od tamtej chwili przeszedł na stronę dobra, zaś zdobycie wiedzy czarnoksięskiej dało mu broń, której nie posiada nikt inny. - armia
| Specjalność Rzuca zaklęcie "Osłabienie" ze zwiększoną efektywnością. Zaklęcie to dodatkowo (oprócz zwykłego działania) obniża atak wrogiego oddziału w zależności od jego poziomu: poziomy 1-2: -3 do ataku poziomy 3-4: -2 do ataku poziomy 5-6: -1 do ataku poziom 7: bez zmian | Umiejętności Mądrość poz. podstawowyFinanse poz. podstawowy | Zaklęcie Osłabienie | Machina (brak) |
Specjalność tego przystojnego bohatera nie zwiększa się wraz z poziomem i wymaga mistrzowskiej Magii Wody, aby była znacząca. Nada się jednak na obrońcę miejscowego zamku, o ile atakować go będzie stado goblinów lub krasnoludów.
Adelaiderasa: człowiek płeć: kobieta biografiaZłapana na morzu przez sztorm, Adelaide rozbiła się na brzegach Vori, domu śnieżnych elfów. Zgłębiała arkana magiczne przez około dwadzieścia lat, a po powrocie do Erathii odkryła, że czas stanął tam w miejscu podczas jej nieobecności. - armia
| Specjalność Rzuca zaklęcie "Krąg Zimna" ze zwiększoną efektywnością. Dodatkowa premia wynosi 3% zadanych obrażeń na każdy poziom bohatera, ale jest dzielona przez poziom atakowanej jednostki (czyli jednostki 1 poziomu otrzymają obrażenia powięksozne o pełną premię, 2 poziomu - o 1/2 premii, 3 poziomu - o 1/3 premii i tak dalej). | Umiejętności Mądrość poz. zaawansowany | Zaklęcie Krąg zimna | Machina (brak) |
Krąg zimna sam w sobie jest czarem mało użytecznym. Po wzmocnieniu go jest... dalej mało użyteczny. Ale przynajmniej Adelaide zaczyna z nim grę, więc w pierwszych dniach może pomóc w zajmowaniu kopalń lub zamrażaniu krasnali.
Inghamrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaPrzed atakiem Kreegan Ingham był opatem niewielkiego klasztoru. Jego mnisi oraz on sam szybko zostali wcieleni do służby dla erathiańskiej korony. - armia
| Specjalność Specjalność "Mnisi" zwiększa już od 1 poziomu szybkość tych jednostek o 1, a także ich współczynnik ataku i obrony w zależności od poziomu bohatera: Mnisi poz. 5-9: Atak i Obrona +1 poz. 10-14: Atak +2 i Obrona +1 poz. 15-19: Atak i Obrona +2 poz. 20-29: Atak +3 i Obrona +2 poz. 30-34: Atak +4 i Obrona +3 Kapłani poz. 5-9: Atak i Obrona +1 poz. 10-14: Atak +2 i Obrona +1 poz. 15-19: Atak i Obrona +2 poz. 20-24: Atak +3 i Obrona +2 poz. 25-29: Atak i Obrona +3 | Umiejętności Mądrość poz. podstawowyMistycyzm poz. podstawowy | Zaklęcie Klątwa | Machina (brak) |
Jeśli chcesz specjalisty w strzelcach, to wybierz Orrina. Będzie bardziej przydatny i nie będzie miał wepchniętego do gardła Mistycyzmu.
Sanyarasa: człowiek płeć: kobieta biografiaSanya zawsze była niezwykle pojętną uczennicą, szybko zostawiając w tyle innych akolitów. Wydaje się, że ma naturalny dar do przyswajania czarów, czasami wystarczy tylko, by ktoś inny rzucił przy niej zaklęcie. - armia
| Specjalność Zwiększa o 5% umiejętność "Sokoli wzrok" dla każdego osiągniętego poziomu doświadczenia powyżej pierwszego. Premia ze specjalności jest najpierw mnożona przez wartość z umiejętności, a nie dodawana bezpośrednio. Efektywnie więc premia wynosi: + 2% na poziom przy podstawowym Sokolim wzroku + 2,5% na poziom przy zaawansowanym Sokolim wzroku + 3% na poziom przy mistrzowskim Sokolim wzroku | Umiejętności Mądrość poz. podstawowySokoli wzrok poz. podstawowy | Zaklęcie Rozproszenie | Machina (brak) |
Specjalność w Sokolim Oku jest w praktyce mniej więcej tak samo przydatna jak specjalność w dzierganiu czapek na zimę. W tropikach.
Loynisrasa: człowiek płeć: mężyczna biografiaLoynis zawsze wierzył w wyższość magii i modlitwy nad przemoc. Ta niepospolita filozofia przyniosła zaskakująco dobre rezultaty i z czasem zaczął być postrzegany jako skuteczny, choć bardzo niekonwencjonalny przywódca. - armia
| Specjalność Rzuca zaklęcie "Modlitwa" ze zwiększoną efektywnością. Zaklęcie to dodatkowo (oprócz zwykłego działania) dodaje jednostkom premię do ataku, obrony i szybkości, w zależności od poziomu jednostek: poziomy 1-2: +3 do ataku, obrony i szybkości poziomy 3-4: +2 do ataku, obrony i szybkości poziomy 5-6: +1 do ataku, obrony i szybkości poziom 7: bez zmian | Umiejętności Mądrość poz. podstawowyNauka poz. podstawowy | Zaklęcie Modlitwa | Machina (brak) |
Loynis zalicza się do wąskiego grona bohaterów zaczynających grę z zaklęciem 4 poziomu. Samo to sprawia, że jest wart uwagi. Jego specjalność jest też niezależna od poziomu i jednocześnie dość efektywna, ale oczywiście wymaga mistrzostwa w Magii Wody, aby naprawdę była użyteczna. Tylko po co mu ta Nauka?
Caitlinrasa: człowiek płeć: kobieta biografiaZanim przyznano jej dowództwo, Caitlin była uważana przez niektórych za opętaną przez złe moce. Pomimo tych pomówień, do jej kościoła spływały nieprzeliczone dary. - armia
| Specjalność Zwiększa dochód królestwa o 350 sztuk złota dziennie. | Umiejętności Mądrość poz. podstawowyInteligencja poz. podstawowy | Zaklęcie Uleczenie | Machina (brak) |
+350 sztuk złota dziennie zawsze warto mieć gdzieś na boku. Zaczyna się zwracać po tygodniu i nie wymaga żadnego nabijania doświadczenia.
Bohaterowie kampanijni
Królowa Katarzynarasa: człowiek płeć: kobieta biografiaKrólowa Katarzyna z Enroth jest najstarszą ocalałą córką króla Gryphonhearta. Powróciła do Erathii na wieść o śmierci ojca, zastając na miejscu królestwo jej narodzin ogarnięte wojenną pożogą. - armia
| Specjalność Specjalność "Zbrojni" zwiększa już od 1 poziomu szybkość tych jednostek o 1, a także ich współczynnik ataku i obrony w zależności od poziomu bohatera: Zbrojni: poz. 4-7: Atak i Obrona +1 poz. 8-11: Atak +1 i Obrona +2 poz. 12-15: Atak i Obrona +2 poz. 16-19: Atak +2 i Obrona +3 poz. 20-23: Atak i Obrona +3 Krzyżowcy: poz. 4-7: Atak i Obrona +1 poz. 8-15: Atak i Obrona +2 poz. 16-23: Atak i Obrona +3 poz. 24-27: Atak i Obrona +4 poz. 28-35: Atak i Obrona +5 | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyAtak poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Katarzyna to klon Sorshy. Podobnie więc, jeśli polegasz głównie na machaniu mieczem, to królowa może Ci w tym trochę pomóc. W kampanii jednak lepiej dać się wykazać innym bohaterom, a ją trzymać z dala od niebezpieczeństw.
Gen. Kendalrasa: człowiek płeć: mężczyzna biografiaPo zabójstwie króla Gryphonhearta, generał Morgan Kendal objął tron do czasu znalezienia nowego sukcesora. Był jedynym władcą Erathii, który pozwolił na zajęcie stolicy przez obce wojska. - armia
| Specjalność Specjalizacja zwiększa o 5% umiejętność "Finanse" dla każdego osiągniętego poziomu doświadczenia (łącznie z 1 poziomem). Efektywnie więc premia wynosi: 6 szt. złota na poziom przy podstawowych Finansach 13 szt. złota na poziom przy zaawansowanych Finansach 25 szt. złota na poziom przy mistrzowskich Finansach | Umiejętności Dowodzenie poz. podstawowyFinanse poz. podstawowy | Zaklęcie (brak) | Machina (brak) |
Generał Kendal to z kolei klon Lorda Haarta. Nigdy nie zaczynamy z nim gry. W jednym ze scenariuszy kampanii można go uwolnić z więzienia i wtedy może okazać się przydatny dzięki swojemu zestawowi umiejętności i 11 poziomowi doświadczenia.